|
Ellentmondásos
babatáplálási információk keserítik meg a kismamák 96%-nak
életét!
Átfogó
babatáplálási program indul gészséges
Kezdet Egészséges Élet Program címmel
Noha az anyáknak
manapság már számtalan lehetőségük van tájékozódni arról,
hogy miként kell táplálni kisbabájukat, egy márciusban végzett
online felméréséből kiderül, hogy ez a sok lehetőség olykor
inkább zavaró. A kismamák 96%-a vallotta ugyanis azt, hogy kapott
már ellentmondó információkat a babatáplálással kapcsolatban,
és közülük minden másodikat ez kicsit vagy nagyon is zavarja.
Pedig ez a téma már csak azért sem elhanyagolható, mert az első
három év étrendje kihatással van a felnőttkori egészségre. Egy
kis odafigyeléssel már csecsemőkorban csökkenthető például az
allergia és az elhízás kialakulásának kockázata. Ezért indult
útjára az Egészséges Kezdet Egészséges Élet Program. A program
célja hiteles babatáplálási információk átadása az anyák
számára a terhességtől a baba 3 éves koráig.
A babatáplálás kérdése
korántsem vehető félvállról: kutatások támasztják alá azt a
tényt, hogy a nem megfelelő csecsemőkori táplálás allergiát és
elhízást is okozhat a későbbiekben. Az American Journal of Public
Health eredményei szerint például Észak-Amerikában minden
második iskolás túlsúlyos. A statisztikák azt mutatják, ha ez a
trend ilyen ütemben folytatódik, akkor 2025-re az amerikai lakosság
fele elhízott lesz. Sajnos hazánkban sem jobb a helyzet. Egy
európai uniós felmérés adatai alapján Magyarországon a 13-18
éves korosztályban 14,7% volt túlsúlyos és 5,1% kövér, míg a
2-10 évesek között 11,2% túlsúlyos és 6% elhízott.1
Az amerikai Nemzeti Környezeti Egészség- tudományi Intézet
(NIEHS) kutatási eredményei arra is rámutatnak, hogy az
elhízott gyerekeknél 26%-kal nagyobb eséllyel alakult ki allergia
a későbbiekben, mint azoknál, akiknek testtömegindexei a
normál kategóriába estek.2
Az előző adatok fényében is lényeges szempont tehát, hogy
megelőzzük gyermekünk elhízását. Ahhoz pedig, hogy ezt
megtegyük, pontos ismeretekkel kell rendelkeznünk a babatáplálási
alapelvekről.
Azt gondolnánk, hogy
manapság az anyák tájékozottak kisbabájuk megfelelő
táplálásával kapcsolatban, hiszen rengeteg információ áll
rendelkezésükre: könyvek, magazinok, internetes oldalak, fórumok,
illetve családi és baráti jó tanácsok. A egy márciusi online
kutatásból azonban kiderült, hogy ezen információk sokszor
ellentmondóak vagy hiányosak. A kutatásban várandós és
legfeljebb 2 éves gyermeket nevelő anyák vettek részt. Az
eredményekből kiderül, hogy szerencsére az anyák több, mint
kétharmada (68%) tisztában van már azzal, hogy 6 hónapos korig a
baba számára a kizárólagos anyatejes táplálás az ideális.
Ez ugyanis mind mennyiségben, mind minőségben biztosítja a pici
számára szükséges tápanyagokat. Azt azonban már a
megkérdezettek csak alig több, mint egyharmada (37%) tudta, hogy az
ajánlások szerint 12 hónapos korig az anyatejnek kell a baba fő
táplálálékának lennie - annak ellenére, hogy a hozzátáplálás
már 4-6 hónapos korban meg kell kezdeni, hiszen az anyatej innentől
önmagában már nem elégíti ki a kicsi tápanyagszükségletét.
Bár azzal szinte az összes édesanya tisztában van, hogy
tehéntejet csak 12 hónapos kor felett lehet adni a babának
(96%), egy másik kérdésre mégis 13% válaszolta azt, hogy
higított tehéntej, avagy feles tej adható anyatej pótlására.
Ugyanígy meglepő, hogy 13% az anyatej helyettesítésére a
kecsketejet jelölte meg mint lehetséges alternatívát.
Ennél is nagyobb a
bizonytalanság azonban a hozzátáplálás témakörében. A
kutatásból kiderült, hogy az anyák jó része nem tudja, hogy
milyen ételt mikortól vezethet be a baba étrendjébe. Egy
biztos pont mégis van: az anyák 97%-a tudja, hogy egy-egy kanál
gyümölcs- vagy zöldségpüré az ideális választás, amikor már
az anyatejen kívül mást is szeretnénk adni a baba 4-6 hónapos
korában. Azt a tényt viszont már mindössze 44% tudja, hogy hús 6
hónapos kortól adható a picinek. A helyes válaszok aránya még
alacsonyabb volt a gabonafélék bevezetése kapcsán: összesen 27%
jelölte meg a 4-6 hónapos időszakot. Ez azért különösen
meglepő, mert a szakemberek a gyümölcs- és zöldségpürék
mellett egyre gyakrabban javasolják a gabonatartalmú tejpépeket
már a hozzátáplálás első lépéseinél. Az anyák maguk is
tudják, hogy a hozzátáplálásról lenne még mit tanulniuk,
ugyanis csak 28%-uk mondta, hogy teljesen magabiztos ebben a
kérdésben. Ezek után nem is annyira megdöbbentő, hogy az
anyák mindössze 35%-a vallotta, hogy teljesen magabiztos a baba
táplálását illetően.
A média felelőssége
nem csak emiatt az általános bizonytalanság miatt óriási,
hanem azért is, mert a kutatásból kiderült, hogy az anyák
75%-a jut babatáplálással kapcsolatos információhoz az
internetről, 72% babamagazinokból és 19% a televízióból.
Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy mit látnak, hallanak és
olvasnak az amúgy is bizonytalan édesanyák. Az a tény sem
elhanyagolható, hogy az információdömping mellett is minden
nyolcadik (12%) anya érzi úgy, hogy vannak olyan kérdései a
babatáplálásról, amire nem talált eddig választ.
Ez eddig megtörténhetett,
hiszen eddig nem volt egységes, a téma minden területét átfogó
babatáplálási program. Idén azonban elindult az Egészséges
Kezdet, Egészséges Élet Program, amely úttörő kezdeményezés
hazánkban. A program célja, hogy megbízható információkat,
tanácsokat és tippeket adjon a kismamáknak a babatáplálással
kapcsolatban a terhességtől a baba 3 éves koráig. A program
központi eleme a www.mitegyenababa.hu
weboldal, ahol minden édesanya megtalálhatja a legfontosabb
babatáplálási tudnivalókat kor alapján csoportosítva. A mamák
hamarosan szakértőknek is feltehetik kérdéseiket, így
lehetőségük lesz arra, hogy az anyák babájuk korához és egyéni
igényeihez igazodó, hiteles tanácsokat kapjanak. Emellett a
program keretén belül babatáplálási alapelveket bemutató
füzetet kap meg szinte minden anya egy ingyenesen átvehető
baba-mama csomagban. Nyáron pedig road show indul, ahol védőnő
szakértőnek tehetik majd fel személyesen kérdéseiket az anyák
az ország számos pontján. A Nestlé Egészséges Kezdet,
Egészséges Élet Program része mindezen kívül egy védőnők
részére kidolgozott program is, amelynek egyik eleme egy
szakembereknek szóló gyakorlati kézikönyv kiadása és ingyenes
eljuttatása. Ebben a kézikönyvben a legújabb hazai és európai
csecsemőtáplálási irányelvek mellett védőnők adnak a
mindennapokban jól hasznosítható tanácsokat védőnőknek
csecsemőtáplálási kérdésekben. A program akkor éri el célját
és akkor teljesedik ki, ha a kismamák ugyanazt az információt
kapják majd a védőnőktől, mint a médiából, és ezekkel
megegyező üzeneteket hallanak az egyéb babatáplálási
kommunikációból is. Az egymással összhangban lévő tudnivalók
segítségével mindenki biztos lehet majd abban, hogy babáját
megfelelően táplálja.
1
IDEFICS
reserach 2006. (Identification and prevention of Dietary - and
lifestyle - induces health Effects In Children and infantS honlap:
www.ideficsstudy.eu
)
2
National
Health and Nutrition Examination Survey, 2009. NIEHS
http://www.niehs.nih.gov/
|