|
Tudományosan alátámasztott tény, hogy minőségi táplálkozással –
melynek rendkívül fontos része a rendszeres zöldség- és
gyümölcsfogyasztás – szervezetünk hozzájuthat a szükséges mennyiségű
antioxidánsokhoz. Ez jelentős mértékben segíti az egészség megtartását,
és meggátolhatja számos időskori káros folyamat kialakulását, így
többek közt a szemkárosodás, illetve egyes daganatos betegségek
előfordulását.
Napjainkban, elsősorban a fejlett országokban
hatalmas népegészségügyi problémát jelentenek az időskori degeneratív
szembetegségek (pl. a központi éles látást szolgáló sárga folt
károsodása). A jelenség hátterében az áll, hogy az életkor
előrehaladtával folyamatosan csökken a sárga foltban a lutein és
zeaxantin szint koncentrációja, melynek következtében a szem
fotoreceptorai könnyebben sérülnek. Az említett anyagok az antioxidáns
(sejtvédő) hatású karotinoidok családjába tartoznak, a szemben hatékony
szűrőként működnek a nagy energiájú és ezért agresszív szemkárosító
hatású kék fénnyel szemben. Közömbösítik a sugárzás hatására keletkező,
a sejtek pusztulásához vezető szabadgyököket.
A karotinoidok elsősorban az intenzív színű (élénkpiros, sárga,
sötétzöld, bíborszínű) zöldségek és gyümölcsök, pl. paradicsom, paraj,
sütőtök, sárgarépa, cékla, kukorica, sárgabarack, sárgadinnye, illetve
ezek leveinek fogyasztásával jutnak be szervezetünkbe. Ebből az
élelmiszercsoportból az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása
alapján naponta legalább 40-50 dekányi mennyiséget kellene
elfogyasztanunk. Természetesen a táplálkozás minőségének hatása van a
szem lutein és zeaxantin koncentrációjára is, a felmérések eredményei
szerint azonban a szükséges antioxidáns mennyiség, a táplálkozási hibák
következtében, az esetek nagy részében nem jut be szervezetünkbe. Pedig
a szakemberek véleménye szerint a luteinben és zeaxantinban gazdag
étrend fogyasztásának lényeges szerep jut az időskori degeneratív
szembetegségek megelőzésében (is). A kutatások során terápiás,
prevenciós lehetőségként felmerült az említett antioxidások
étrendkiegészítők formájában történő használata is, azonban e területen
még további vizsgálatok elvégzése szükséges.
Egészséges ital, és megelőzheti a rákos sejtek kialakulását a tea. A
zöld és fekete teában lévő polifenolok – főként a katechin – erős
antioxidáns hatása a daganatok megelőzésében meggyőzően bizonyított
tudományos tény. Egy nemrégiben végzett vizsgálat során PC12-es izolált
daganatsejteken mutatták be a fekete és zöld tea polifenol tartalmának
jótékony hatását. A kísérlet során igazolást nyert hogy az említett
anyagok megváltoztatták a sejteket károsító szabadgyökök keletkezését,
a zsírsavak és a fehérjék oxidációját, valamint a glutathion
anyagcserét. A sejtek tea polifenolokkal történő kezelése eredményeként
megfigyelhető volt a természetes sejtpusztulás (apoptózis)
felgyorsulása (daganatsejteknél), amelyet a DNS fokozott lebomlása,
valamint az apoptózist jellemző enzimek aktiválódása jelzett. Ezek az
eredmények megerősítik a tea katechin tartalmának preventív hatását,
valamint felvetik terápiás alkalmazásának lehetőségét is.
[Forrás: OrientPress Hírügynökség]
|