|
Az olaszországi Piemont régióban 11 százalékkal csökkent az infarktus előfordulása a 60 éven aluliak körében, amióta a nyilvános épületekben bevezették a dohányzási tilalmat.
2005. január 10-e óta Olaszországban vendéglőkben, nyilvános épületekben és hivatalokban többé nem szabad dohányozni. A rendelet hatásai nem csupán a számtalan kávéházban, bárban, étteremben és diszkóban voltak érezhetőek, amelyekben a tilalmat betartották, hanem a tartomány sürgősségi ambulanciáin is. Érezhető volt azon betegek számának csökkenése, akiket szívinfarktus miatt kezelni kellett.
A turini egyetem orvosa, aki Piemontban (4,3 millió lakos) a kórházak adatait kiértékelte, megállapította, hogy 2005. februártól júniusig a szívinfarktusok szignifikáns csökkenése lépett fel a 60 éven aluliaknál, akik azelőtt a munkahelyen a legjobban veszélyeztetve voltak. Az előző év hasonló időszakában 922 beteget utaltak be, míg a rendelet bevezetése után csak csak 832 beteget vettek fel. Az előző években ezzel szemben lassú emelkedés volt tapasztalható.
A tanulmány szerzője szerint már egy rövid tartózkodás egy füstös vendéglőben fokozza a kockázatot. A szerző a dohányzási tilalom kedvező kihatását várja a rák esetében is, ez azonban csak több év után lesz észlelhető.
Más szerzők utalnak a cigarettaeladás 8,9 százalékos, enyhe csökkenésére is. A legjobban profitálnak az éttermek és diszkók alkalmazottai, mert ott a nikotinkoncentráció a levegőben 90 százalékkal csökkent. Hasonló hatásokat írtak le két évvel ezelőtt egy brit orvosi folyóiratban is. Akkor amerikai kutatók megállapították, hogy Helena városban (Montana) a szívinfarktusok száma csökkent, miután a földrajzilag izolált városban bevezették a dohányzási tilalmat nyilvános helyeken. Miután egy bíróság a tilalmat feloldotta, a szívinfarktusok száma újból emelkedett.
[Forrás: OrientPress]
|